گزارش:سید علیرضا ناظری بافقی

نوجوان بافقی، در مسابقات کشوری لیگ علمی پیشگامان ایران اسلامی (پایا) مقام سوم رقابت انفرادی را کسب کرد.

 این مسابقات با حضور شرکت کنندگانی از سراسر ایران اسلامی و  گروهایی از کشورهایی  خارجی چون؛ فرانسه، انگلیس، هند، پاکستان، نیجریه، لبنان و غیره در بخش گروهی و انفردای در زمینه های علمی مختلفی چون؛ فیزیک، شیمی، زیست شناسی و سایر زمینه ها برگزارشد.

علی محمدبرزگری بافقی، ۱۷ ساله و دانش آموز رشته علوم تجربی دبیرستان نمونه امام رضا(ع)بافق توانست در بخش انفردای به مقام سوم زیست شناسی نایل آید.

IMG_100001159

این دانش آموز با استعداد بافقی، با بیان این مطلب که این مسابقات(پایا) برای رده های سنی ۶ ابتدایی تا دوم دبیرستان برگزار می شود، عنوان داشت: ابلاغیه ای برای  شرکت در این مسابقات به دبیرستانمان ارسال شد و آقای شریعتی؛ مدیر مدرسه، از ما خواستند گروهی برای شرکت در این مسابقات تشکیل دهیم، بنده به اتفاق ۴ تن از دوستانم؛سیدحسین میرترابی، عرفان افضلی، محمدنژادحسینی و محمدمهدی  فخربهابادی، یک گروه ۵ نفره برای شرکت در این مسابقات تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: هریک از گروه های شرکت کننده در این مسابقات در زمینه های مختلفی چون؛ ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی شرکت می کردند و گروه ما نیز در زمینه زیست شناسی حضور یافت.

وی افزود: این مسابقات در ۳ بخش؛ شهرستان، استان و کشور برگزار می شود و ۲ مرحله شهرستان و استان بصورت گروهی بود که در شهرستان مقام اول و در استان نیز دوم شدیم.

 وی افزود: رتبه نخست استان به گروه دختران مدرسه تیزهوشان یزد اختصاص یافت.

برزگری، خاطرنشان کرد: در ادامه از گروه ما خواسته شد مقاله ای را تا ۱۵ مرداد ارایه دهیم که در واقع کلید ورود به مرحله کشوری بود و علاوه بر آن خودتحقیق هم مسابقه جداگانه ای داشت، که ما در زمینه «آلودگی های زیست محیطی معادن» تحقیقی ارایه نمودیم.

این نخبه بافقی، با اشاره به سطح بالای این مسابقات کشوری و حضور برخی کشورهای خارجی در این رقابت ها، خاطرنشان کرد: استان یزد ۵ گروه در زمینه های مختلف  به این مسابقات اعزام که در بخش زیست شناسی ۲ گروه؛ بافق و تیزهوشان یزد حضور یافتند.

وی یادآورشد: بجز گروه بافق که از دبیرستان نمونه بود بقیه گروه های اعزامی استان از مدارس استعدادهای درخشان بودند.

وی افزود: این مسابقات در ۳ بخش؛ سوالات انفرادی، آزمون تشریحی گروهی و آزمون امدادی، برگزار گردید که در مجموع در بخش گروهی ۲ نماینده استان نتوانستیم جزو ۳ رتبه برتر باشیم، ولی در بخش انفرادی بنده مقام سوم این مسابقات را کسب نمودم.

IMG_10001168

این دانش آموز بافقی در خصوص سایر علاقه مندی ها و فعالیت هایش، گفت: علاقه ای زیادی به کامپیوتر و علوم مرتبط دارم و ظرف روزهای آینده به همراه داداش کوچکترم “محمدحسین” برای شرکت در مرحله استانی المپیادکامپیوتر شرکت می کنیم.

IMG_10001162

علی محمد برزگری، در زمینه سوالی در خصوص استعداد دانش آموزان بافقی، خاطرنشان کرد: استعداد هست، ولی آنطور که در بچه های بافقی دیدم انگیزه کافی و لازم نیست.

وی در خصوص دلایل این بی انگیزگی، گفت: نبود افراد راهنما و خبره برای شناخت استعدادها و راهنمایی در خصوص پیگیری های لازم در این زمینه است. بطور مثال؛ در مراحل نخست این مسابقات آقای شریعتی مدیر و معلم ما، همکاری خوبی با ما داشتند اما در سطح کشوری برای تهیه تحقیق ما با کمبود و مشکلاتی مواجه شدیم در حالیکه مثلا؛ یکی از گروه ها بیان نمودند؛ تحقیقشان را با راهنمایی استاد دانشگاه و  ۲ دانشجویش آماده نمودند.

این نخبه علمی بافقی، با اشاره به تاثیر “اعتماد به نفس” و “خودباوری” در دانش آموزان، افزود: شایسته است مسئولین و دست اندرکارن برنامه ریز، بیش از گذشته به دانش آموزان و فرزندان این دیار اعتماد نموده و با این پشتوانه، زمینه “اعتماد به نفس” بیشتر در دانش آموزان بافقی بوجود آورند.

علی محمدبرزگری از حمایت ها و همراهی بسیج دانش آموزی سپاه پاسداران بخاطر همکاری های که در جهت ایجاد مقدمات شرکت در این آزمون را فراهم نمودند تقدیر و تشکر کرد.

 تجلیل از نخبگان بافقی در همایش فرهیختگانIMG_10001164

محمدبرزگری؛ پدر علی محمد، با اشاره به اهمیت توجه به نخبگان و فرهیختگان، گفت: آنگونه که باید به نخبگان توجه کافی نمی شود، شایسته است در قالب همایش یا سمیناری از این دانش آموزان نخبه تقدیر و تجلیل شود.

 وی با بیان این مطلب که نخبگان یک شهرستان همیشه بسیار محدودند، پیشنهاد داد: مثلا می توان در همایش فرهیختگان بافق برای دلگرمی، دانش آموزان با استعداد و نخبه با اهدای لوح تقدیری و بطور شایسته تجلیل شوند.

محمدبرزگری با بیان این مطلب که تمام سعی و تلاشم را نمودم تا کلیه؛ کلاس ها و وسایل کمک آموزشی، و حتی وسایل آزمایشگاهی را برای فرزندام تهیه کنم، خاطرنشان کرد: تهیه این وسایل و تجهیزات بسیار هزینه بر و دشوار است و شاید برای همه پدر و مادرها میسر نباشد و شایسته است برای ایجاد امکاناتی چون ؛ آزمایشگاه و کارگاهای لازم اقدام مناسب صورت پذیرد.

وی با تاکید بر ایجاد زمینه حمایت ها و همراهی بیشتر با دانش آموزان با استعداد در زمینه های علمی، خاطرنشان کرد: تهیه برخی وسایل و تجهیزات لازم در شهرستان میسر نیست و یا بعضا حتی با وجود تقبل هزینه و مخارج  تهیه اقلام میسر نیست مانند؛ برخی لوازم و موادآزمایشگاهی که شاید در اختیار افراد عادی قرار ندهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا